۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

هزینه کودتا تا این لحظه 18.5 میلیارد دلار

در بین کشور های دموکراتیک ، مسئولینی که با مراجعه به آرای مردم انتخاب میشوند برای نمایش رشد دموکراسی در کشور متبوعشان آمار دقیقی از حضور مردم در انتخابات داده و با جزئیات کامل ، اقبال مردمی هر جناح سیاسی و یا حزب را در شهرها و حوزه های انتخاباتی ارائه می دهند.آمار اینچنینی به احزاب شکست خورده در انتخابات مسیر مشخصی برای بازسازی وجه خود نزد افکار عمومی و تغییر در نگرش را داده و برای حزب برنده ، مشروعیت در داخل و عرصه های بین المللی را به همراه خواهد داشت . مسلما نماینده حزب برنده چنانچه حتی یک رای بیشتر از نماینده رقیب خود داشته باشد برنده و منتخب مردم خواهد بود اما طبیعی است هر چه اختلاف آرا میان دو رقیب بیشتر باشد ، نماینده پیروز با قدرت روحی بیشتر ظاهر شده و برای او و همکارانش آرامش روانی ناشی از حمایت تعداد بیشتری از مردم را به ارمغان خواهد آورد.
بزرگترین دستاورد چنین پروسه انتخابات آزاد در عرصه بین المللی ، بالا رفتن قدرت چانه زنی مقامات این کشور خواهد بود چراکه نماینده مذکور با پشتوانه آرای بالای مردم به این سمت انتخاب شده و اکثریت به او و برنامه هایش معتقدند ، لذا چنین نماینده ای امکان حضور بهتر در مناسبات دیپلماتیک داشته و این امر موجبات احقاق حقوق کشور و نهایتا منجر به تامین منافع ملی خواهد شد.
پس از انتخابات 22 خرداد در ایران نیز اعلام شد 85% مردم در این انتخابات شرکت کرده و 63% به کاندیدای برنده رای داده اند.این آمار حاکی از سطح بالای علاقه ایرانیان به شرکت در تعیین سرنوشت سیاسی کشور و اقبال اکثریت مردم به برنامه های رئیس دولت فعلی است که به طریق اولی به این دولت در جهت تحقق منافع ملی ایران کمک خواهد کرد .اما این رای 24 میلیونی نه تنها در توانمندی دولت در عرصه بین المللی تغییری حاصل نکرده ، بلکه در مناقشه تازه ای که به تازگی بین ایران و ترکیه جاریست ، نوعی فرار از مواجه با مسئله دیده میشود.
ماجرا به 15 مهر سال گذشته باز می گردد هنگامی که یک کانتینر حاوی 20 تن شمش طلا به ارزش 11 میلیارد دلار و همچنین 7 میلیارد و 500 میلیون دلار وجه نقد از مرز بازرگان عبور کرده و به کشور ترکیه وارد شده و سپس توسط پلیس ترکیه متوقف و ضبط میشود .اسماعیل صفاریان نسب تابعه ایران مدعی است این کانتینر متعلق به اوست و پاسپورت او و همچنین عکسهایی از کانتیر در تلویزیونها و روزنامه های ترکیه به چاپ رسیده است.این محموله در گمرکات بازرگان و آنکارا نیز ثبت می شود.
سئوالات زیادی در خصوص این نوع جابجایی پول و مقصد آن و یا تاثیرخروج این حجم سرمایه از کشور بر سیستم پولی و بانکی وجود دارد ، اما نکته ای که بیش از همه حائز اهمیت فراوان است رفتار دولتی است که مدعی همراه داشتن آرای 63% از مردم است.
حتی اگر این موضوع کذب بوده و جنگ رسانه ای باشد ! که نیست، مسئله ای به این بزرگی می تواند در دستور کار بالاترین مراجع امنیتی و مالی کشور قرار گرفته و ضمن پیگیری ، گزارش کاملی از آن به مردمی که در نهایت مشکلات اقتصادی روزگار می گذرانند و حسرت داشتن اندکی از این سرمایه ملی تا آخر عمر همراهشان خواهد بود ارائه گردد .موضوعی که نخست وزیر ترکیه بخاطر آن خدا را شکر کرده که در این اوضاع بحران مالی دنیا گنج بادآورده ای در اختیار کشورش قرار گرفته است.
جالب آنکه هیچ کدام از مسئولین دولتی که وزرات کشور آن مدعی است انتخابات سالمی برگزار کرده و رئیس جمهورش با 24 میلیون رای برگزیده ملت است ! و الگوی دموکراسی اسلامی برای دنیاست و بالطبع می بایست با قدرت بیشتری از حقوق ملت دفاع کند ، نه تنها عکس العملی در این خصوص بروز نداده که به تازگی و با اخراج محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات و تقبل سرپرستی آن توسط شخص احمدی نژاد به کلی وجود چنین کانتینری تکذیب شد.
علیرغم بروز سئوالات فراوان که در این خصوص به ذهن متبادر میشود ، پاسخ به یک نکته توسط دولت حائز اهمیت فراوان است. اگر این دولت با حداکثر آرای مردم انتخاب شده و مشروعیت الهی و مردمی داشته و قرار است در مناسبات بین المللی از جایگاه عزت برخورد نماید ، چرا امکان و یا توان حفظ منافع ملی و ممانعت از خروج سرمایه های کشور را آنهم در روز روشن و در این حجم را ندارد؟

۱ نظر: