۱۳۸۸ تیر ۱۲, جمعه

پرونده امنیتی یا گروگان گیری

در نماز جمعه این هفته در تهران مشخص شد از مجموع 9 نفر کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا ، دو نفر از آنان مرتکب جرائمی شدند و آز آنها اعتراف گرفته میشود!!! و می بایست در دادگاه به آنها رسیدگی شود .

صرف نظر از ماهیت این جرائم و علت بیان آن از تریبون نماز جمعه ، نکته ای در برخورد با این دست مسایل قابل تامل است که با مداقه در آن میتوان هم با دقت به پرونده های امنیتی رسیدگی نمود و هم بدون درگیری در صحنه های بین المللی منافع ملی کشور را تضمین کرد.

اول،این افراد تبعه ایران هستند ، لذا چناچه مرتکب جرمی هم شده باشند میتوان مطابق با قوانین حاکم در ایران و در دادگاه صالحه به جرایم آنها رسیدگی نموده و در صورت اثبات جرم ،احکام متناسب صادر کرد. در این حالت اساسا نیازی به تاکید بی دلیل بر شغل و بخصوص محل کار آنها محلی از اعراب نداشته و کمکی به سیر حقوقی پرونده آنها نمی کند ،که در غیر اینصورت می بایست مرتبا به شغل و محل کار تمام 1032 نفری که فرمانده نیروی انتظامی خبر دستگیری آنها را اعلام کرده نیزپرداخته شده و به دنبال رابطه ای بین شغل و پرونده مجرمیت آنها باشیم.


دوم، چنانچه در تحقیقات نیروهای امنیتی رابطه مشخصی بین شغل این افراد و جرائم مرتکب شده یافت شده است می بایست به یک نکته توجه جدی کرد و آن اینکه این افراد در محل کار خود فرد نهایی در تصمیم گیری نبوده و بر اساس قوانین سلسله مراتبی فعالیت می کردند.بر همین اساس فرد نهایی درهر سفارتخانه یا دفتر نمایندگی شخص سفیر بوده و اساسا برخورد با کارمندان بدون تحقیق از مقامات بالاترهمراه با نتایج منطقی نخواهد بود.اما مسلما تحقیق از سفرا با توجه به قانون مصونیت جزایی دیپلماتیک میسر نیست اما روشهای قانونی دیگری برای برخورد با چنین جرائمی حتما وجود دارد که باعث برطرف کردن ریشه ای مسایل دو کشور خواهد شد.


مسلما بدون در نظر گرفتن موارد فوق و دلایل کافی ، بازداشت افرادی که دارای تابعیت دوگانه بوده ویا به نوعی برخورد با آنها در جوامع بین المللی واکنش های منفی زیادی ایجاد میکند بیشتر شبیه گروگان گیری و باج خواهی در صحنه بین المللی بوده که عملا در تجربه های گذشته از گروگان گیری در سفارت آمریکا تا ملوانان انگلیسی ،هاله اسفندیاری و رکسانا صابری بی نتیجه بودن آن به اثبات رسیده است و برداشتن دیوار بی اعتمادی بین ایران و سایر کشور ها پس از اینگونه اعمال هزینه های بیشماری را به کشورمان تحمیل خواهد کرد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر