۱۳۸۸ تیر ۲۴, چهارشنبه

هاشمی،مرغ عزا و عروسی

مرغ عزا و عروسی شدن ضرب المثل شیرین فارسی زبانان، این روزها کاملا برازنده قامت هاشمی رفسنجانی ، فردی که در سی سال پس از انقلاب و سالهای متمادی پیش از آن از ارکان قدرت در سیستم سیاسی بوده و به عنوان استوانه نظام معرفی شده است.
اما حضور این مرد قدرتمند در دو ماه گذشته که حوادث منحصر بفردی در عرصه سیاست ایران اتفاق افتاده محدود به نماز جمعه اردیبهشت ، نامه سرگشاده به آقای خامنه ای و تحزیر ایشان از تبدیل شدن به بنی صدر ، ملاقات با خانواده های بازداشت شدگان و ابراز تاسف از وقایع بوجود آمده شده است.
غیبت غیر موجه هاشمی که در تمام سالهای پس از انقلاب جزنزدیکان آیت الله خمینی بوده و همواه در بالاترین سطوح تصمیم گیری و تصمیم سازی جمهوری اسلامی حضور داشته است در شرایطی که به زعم همه کارشناسان نادر ترین مناقشه سیاسی پس از انقلاب اتفاق افتاده از طرف مردم ایران که عادت به پیش بینی و پیش داوری داشته و هر کدام سیاست پیشگان خبره هستند با گمانه زنی های زیادی همراه بود. اهمیت غیبت هاشمی از این جهت برجسته تر شد که در ایران کسی در ارتباط با هاشمی نظر ممتنع نداشته و تقریبا همه افراد جامعه در خصوص او نظر مشخص صفر یا صدی دارند.

علاقمندان به تئوری توطئه بر این باورند که تمام این اتفاقات از پیش طراحی شده بوده وهاشمی در طراحی و نظارت بر آن دخالت کامل دارد. وقتی از آنها در خصوص منفعت هاشمی ازبروز این حوادث سئوال میشود با گرفتن ژست های روشنفکری و به رخ کشیدن تجربه خود درعلم سیاست و پیچیدگی های پشت پرده آن بیان می کنند که نتایج آن بعدا مشخص میشود.
گروهی دیگرامابا علم به علاقه هاشمی به نظام، او را مشغول رایزنی های پشت پرده برای حل مسئله میدانند که گواه این امردر شایعات پس از 22 خرداد مبنی بر فعالیت هاشمی برای جمع کردن مجمع خبرگان برای بررسی عملکرد رهبری بیش از پیش شنیده شد.

اما به واقع هاشمی چه می تواند بکند؟

برای کسی با این سوابق که در مناظره های انتخاباتی هدف تهمت های فراوان از طرف محمود احمدی نژاد قرارگرفت و پس از جشن پیروزی دولت در میدان ولی عصر ، طرفداران او تشیع جنازه نمایشی برایش براه انداختند و در این مدت از داشتن هر گونه تریبونی محروم بوده آیا شانسی برای تجدید حیات سیاسی باقیست؟
به باور من نماز جمعه این هفته تهران تعیین کننده آینده سیاسی هاشمی در صحنه سیاست ایران بوده و او را در موقعیت انتخاب بین خواست مردم ویا همسویی با کودتا چیان قرار داده است.
مطمئنا در صورت حمایت او از خیزش سبز ، شیپورچیان ولایتمدار با عکس العمل های شدید و الله اکبر گفتن ها و مرگ بر این و آن گفتن ها اجازه انجام سخنرانی را به او نخواهند داد و این امر ممکن است حکم خداحافظی او از نماز جمعه بخاطر حفظ امنیت ملی باشد.
از طرفی حمایت او از دولتی که رئیس آن ، او و خانواده اش را به فساد متهم کرده و با کودتا به قدرت رسیده و دستش به خون آلوده شده ، عملا هاشمی را هم ردیف کودتا چیان معرفی کرده و آخرین امید مردم برای بهبود مسالمت آمیز اوضاع را ناامید خواهد کرد و این نیز به نوعی خداحافظی او از صحنه سیاست خواهد بود.
حال که هاشمی مرغ عزا و عروسی شده و در هر دو حال سراو بریده میشود بهترین انتخاب برای او استفاده از تریبون زنده نماز جمعه و بیان همه واقعیات وتبدیل شدن به بلند گوی صدای مردم برای گوش های ناشنوای کودتا چیان است که از او چهره ای متفاوت در تاریخ ایران خواهد ساخت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر