۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

انتفاضه سنگ ، انتفاضه سبز

بیش از 60 سال از مبارزات مردم فلسطین با اسرائیلیان می گذرد.قیامی که انتفاضه نام گرفت و سلاح خود را سنگ و سنگ پرانی انتخاب کرد.گو اینکه رهبر فقید مبارزان فلسطینی ، یاسر عرفات برای اولین بار در دنیا هواپیما را نیز به جمع سلاح های رسمی وارد کرد و با سرقت آن ، استعداد خود را در هواپیما ربایی و به رخ کشید و کشتن مردمان بی پناه را برای رسیدن به هدف تئوریزه کرد.تئوری توجیه مبارزه برای عقب نشاندن اسرائیل از سرزمین های مورد مناقشه و جلوگیری از آن برای نیل به هدف تصرف از نیل تا فرات که برنامه صیهون بود قرار داده شد.گواینکه اسرائیل عملا به دنبال کشور گشایی نبوده و بازپس دادن اراضی سینا در مصر به انور سادات و آزاد سازی جنوب لبنان نشانه هایی از این گزاره است.ضمن آنکه در صورت تغییر رفتار سوریه بلندی های جولان نیز به ایشان باز پس داده خواهد شد.
اما نتیجه این مبارزه سنگ چیزی جز ویرانی و کشتار و عقب ماندگی این کشور نبود و عملا عایدی برای مردمان آن دیار نداشت.امروز این جنگ و درگیری به کمترین حد خود رسیده و طرفین زندگی مسالمت آمیز در کنار هم را پذیرفته اند و این نتیجه تجربه سالهای فراوان جنگ و خونریزی در این کشور است .گو اینکه اگر دخالت ایران و سوریه نبود فلسطینیان سالها دورتر با صلح با اسرائیل به آرامش و پیشرفت می رسیدند.
در ایران نیز گروهی نظامی در ماه عسل خود با رهبری اقدام به کودتا و تسخیر کشور و به گروگان گیری مردمان این سرزمین کردند.برای جلوگیری از مخالفت مردم از هیچ اقدام خشونت باری هم کوتاهی نکرده و حفظ کودتا را الویت اول خود قرار دادند.مردم ایران نیز برای مقابله با اشغالگران مبارزه سبز را برگزیدند.مبارزه ای کاملا مدنی و آرام و مسالمت آمیز.اگر چه کودتا چیان در صدد کشاندن ایشان به وادی خشونت و درگیری اند اما مردم هوشیارانه حتی در زمانی که مستقیم توسط ایادی کودتا مورد اصابت گلوله قرار می گیرند به اعتراض خود ادامه می دهند .
مقایسه این دو روش انتخاب درست مردم ایران را به خوبی نشان می دهد.خشونت اسرائیل در مواجه با مردم فلسطین قابل توجیه و در جهت دفاع از خود است.وقتی عوامل حماس با کمربند انتحاری زن و کودک اسرائیلی را به کشتن می دهد ، خشونت اسرائیل در غزه نیز در نظر جهانیان توجیه دارد ، در صورتیکه در ایران خشونت دولتی صرف باعث کم شدن مشروعیت کودتا شده و جهانیان یکصدا آنرا محکوم کرده اند.
مبارزه آرام ایرانیان به سان کودکی سه ماه بوده که در همین سه ماه سران کودتا را زمین گیر کرده و چنان دلهره و ترسی به جان کودتاچیان انداخته که مجبور به تغییر ماهیت شده اند.شبهای احیا و مراسم سوگواری و راه پیمایی که تا پیش از این ابزار ایشان در مواقع بحرانی بود امروز به مثابه دشمنانی جدی شده اند.اما در فلسطین مبارزه به سان پیرمردی 60 ساله توان و انگیزه و ابتکار خود را برای مبارزه از دست داده است.
اما این هوش و توان فکری در ایرانیان از کجاست؟
به اعتبار تاریخ ایرانیان در دو هزار سال گذشته همواره در مبارزه خود با مستبدین داخلی و خارجی مشغول بوده و هماره نیز پیروز این میدان شده اند.این مردمان با صبر و مناعت طبع ابتدا از در موعظه و نصیحت سالها با حکام مماشات کرده و در صورت عدم ارائه پاسخ از سوی ایشان ، با برخورد و درگیری ، والیان جائر را سرنگون کردند.استبداد اسکندر و تیمور ، دیکتاتوری اسلامی عباسیان ، حاکمان خونریز مغول ، استبداد مذهبی صفویان و جنایات قاجار همه و همه تجربه و توان ایرانیان را برای رویارویی و زمین گیر کردن مستبدان نشان می دهد.
حال در این نقطه حساس که کودک مبارزه سبز قدم به چهارماهگی گذاشته و توان خود را در ایجاد شکاف بین سران کودتا و همینطور مشروعیت زدایی از آن در خارج را به نمایش گزارده ، شرکت در مراسم روز قدس که به روز ایران تغییر نام داده می تواند شکافها را بیشتر کرده و اختلافات جدی را برای ادامه راه مستبدان فراهم آورد.

وادي پر از فرعونيان و قبطيان است
موسي جلودار است و نيل اندر ميان است
تنگ است ما را خانه تنگ است اي برادر!
بر جاي ما بيگانه، ننگ است اي برادر!
گر صد حرامي، صد خطر، در پيش داريم
حكم جلودار است، سر در پيش داريم
حكم جلودار است، بر هامون بتازيد
هامون اگر دريا شود از خون، بتازيد

۳ نظر:

  1. سلام
    پست اتاق فكر رو قبلا در وبلاگتون خوندم
    اگه مي خواهيد كه اين پست و فروم در وبلاگهاي زيادي قرار بگيره پيشنهاد مي كنم به اين وبلاگ مراجعه كنيد http://www.wepuzzle.blogfa.com/ و اين پست رو به عنوان پست مشترك بعدي پيشنهاد بدين

    پاسخحذف
  2. تبریک برای زنده شدن دوباره

    پاسخحذف
  3. سوالات بی جواب...
    نمی دانم چرا این روزها اینگونه است؟ نمی دانم چرا در بستر غمها و رنج ها اسیریم؟ نمی دانم چرا آزادی را سال هاست گم کرده ایم؟ نمی دانم چرا از ترس بیان عقاید مان از موطن مادری آواره شده ایم؟؟؟

    نمی دانم ...

    منتظر حضور سبزتون هستم
    سبز باشی

    پاسخحذف