۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

مرتضوی ، مهره اول دومینو

ماجرای سعید مرتضوی و کهریزک در ماههای اخیر همواره نقل محافل بوده و هست.اما به تازگی و همزمان با انتصاب وی به ریاست سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همینطور انتشار گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس او و اخبار کهریزک به صدر توجه بازگشته اند.تحلیل های گوناگونی از همزمانی انتصاب وی به ریاست و قرائت گزارش مجلس از اشخاص و گروه های سیاسی و گمانه زنی ها از تبدیل شدن وی به سعید امامی و یا مرخصی اجباری منتشر شد.اما:
1. مرتضوی حتما به سرنوشت سعید امامی دچار نخواهد شد چراکه سعید امامی عنصری بود از حلقه اطلاعات و حذف وی استعداد خاموش نگه داشته شدن را داشت اما سعید مرتضوی عنصر اطلاعاتی نبوده و در عین حال رازهای نظام را به خوبی میداند.ضمن آنکه وی به موازات افراد ذینفوذ دیگر فعالیت داشته و اطلاعات وی همزمان امکان نشت و انتشار از منافذ دیگر را خواهد داشت.
2. حذف فیزیکی سعید مرتضوی باعث ریزش جدی در بدنه قدرت شده و همگان چنین سرنوشتی را برای خود محتمل خواهند دانست.لذا امکان ایجاد شکاف در اطرفیان خامنه ای را به شدت افزایش خواهد یافت.
3. حمایت دولت از وی و انتصاب عجولانه مرتضوی به یک سمت دولتی خود نشان از دفاع مطلق از وی بوده و عملا کنار گذاشتن وی را نامحتمل خواهد ساخت.
4. مرتضوی مهره اول دومینوی اقتدارگرایان در صحنه سیاسی ایران است.ریزش او ریزش های بعدی را در پی خواهد داشت.
اما اگر همه اتفاقات و رویکرد اعتراضی مردم را در هفت ماه گذشته ببینیم یک نکته پررنگ تر در این پروپاگاندای خبری قابل رمز گشایی است.اعتراضات مردمی از جستجوی آرا تا مواجه مستقیم با شخص رهبری اوج گرفت.این بدان معناست که خامنه ای که می بایست خاکریز آخر در مجادلات سیاسی باشد بعنوان سنگر اول قرار گرفته و همگان پشت سر وی پنهان شده و خامنه ای نیز این نقش را پذیرفته است.این جابجایی موقعیت رهبری که دست پرورده طراحان کودتا بود مردم را مستقیم در مقابل رهبری که تا قبل از این عمود خیمه نظام نام داشت قرار داد.
حال خامنه ای که از حل مسئله عاجزمانده است ظاهرا در پی تخفیف در صورت مسئله و تقلیل آن به کهریزک و مرتضوی است.او متوجه موقعیت لرزان خود شده و در پی ایجاد سنگر های موقت و مجازی و پنهان شدن در پس آنهاست.
اما این طرح نیز از پیش شکست خورده می نماید چراکه امروز بازیگران کودتا از خامنه ای نیز عبور کرده اند.خامنه ای وظیفه پشتیبانی از کودتا را داشت و تا امروز نیز به این وظیفه بعنوان یک مهره قدرتمند عمل کرده است اما امروز چنانچه نظر به قربانی کردن مرتضوی داشته و یا حمایت خود را از پشت وی بردارد عملا می بایست با گروه اصلی کودتا مواجه شود.چراکه مرتضوی فقط عضوی از یک سیستم است.ریزش مرتضوی ، ریزش کل اجزای سیستم را در پی داشته و عملا شرایط کودتا و نقش آفرینان آنرا بر ملا خواهد نمود.این ریزش دومینویی می تواند به حذف بخش بزرگی از نزدیکان خامنه ای و در نهایت خود وی بیانجامد .
اما فرصت برای عقبگرد خامنه ای و ایجاد سنگرهای موقت و مجازی در مقابل خاکریز رهبری مدت هاست پایان یافته است.خامنه ای مقام رهبری را به حقارت خود گره زده است.او که توان بزرگ شدن و رسیدن به این جایگاه را نداشت ، مقام حقوقی رهبری را به اندازه خود تنزل داد .او هیچ راه فراری برای خود باقی نگذاشته است.مشکل اساسی او برخورد استاتیکی با مقوله سیاست بوده و هست.همین نگاه ، ریشه او را خواهد خشکاند تا به همگان بیاموزد در دنیای جدید محلی برای بازیگرانی که به قوانین مدرن تن نمی دهند نیست.

۱ نظر:

  1. مرتضوي براي نظام تبديل به چوب دو سر آتش شده از سويي گنجينه اي از اسرار نظام از قتل زهرا كاظمي تا مطبوعات و فعالين سياسي و.. را در اختيار دارد و از سويي ديگر بقاي نظام احتياج به قرباني ديگري دارد كه از مرتضوي كسي حائز شرايط تر نيست. نوع حركت نظام در حل اين مشكل مي تواند آينده تحولات سياسي ايران را قابل پيش بيني نمايد.

    پاسخحذف