۱۳۸۸ مرداد ۵, دوشنبه

و اما بی بی سی ...

در علم ارتباطات ، رسانه تصویری برای انتقال اطلاعات ، اخبارو مطالب سرگرم کننده طراحی شده که شاخصه و تفاوت اساسی آن نسبت به رسانه صوتی ، بهره گیری از جذابیت های تصویری است . این تعریف در بعد رسانه های تصویری خبری نیز با تغییراتی پذیرفته میشود.در کانال خبری علاوه برارائه اخبار دقیق و جذابیت تصویری، سرعت ارائه اخبار و همچنین ارائه تحلیل های علمی وبدون جهت گیری نیز اهمیت ویژه ای دارد. متاسفانه اصل بی طرفی در قریب به اتفاق برنامه های کانالهای مختلف دنیا بدلیل وابستگی مالی آنها به دولت ها ، گروههای سیاسی و یا کارتل های اقتصادی کمتر رعایت می شود.در ایران بعلت دولتی بودن تمام رسانه های دیداری و شنیداری و همسویی آنها با گرایش حاکمیت ، عطش فوق العاده ای برای دریافت اخبار از کانالهای دیگر در مردم ایجاد شده است که بی بی سی بعلت قدمت دسترسی رادیو آن در ایران مسلما یکی از اولین انتخاب های دنبال کننده های اخباردراین کشور است.
شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی که از مدتی پیش در ایران امکان دسترسی پیدا کرد ، بعلت حرکتهای کاملا حرفه ای از اقبال بسیار خوبی در بین ایرانیان بر خوردار شد.این شبکه توانست با بهره گیری از امکانات یکی از قدیمی ترین و حرفه ای ترین کانال های تلویزیونی دنیا خلا خبری - تحلیلی در ایران را پر کند.علاوه بر آن بی بی سی فارسی توانست با پخش تصاویر با کیفیت بالا و موزیک های مناسب ، استفاده از دکور حرفه ای و رنگ های جذاب و بطور اخص ، بهره گیری از مجریان حرفه ای و آموزش دیده ، تمام المانهای یک کانال خبری حرفه ای را دور هم جمع کند.
بی بی سی در دوره انتخابات نیز با پوشش سریع و قابل قبول اخبار این واقعه مهم، نقش موثری در تههیج مردم به بررسی شعارهای کاندیدا ها و احتمالا انتخاب عقلایی آنها ایفا کرد که اوج آن در برنامه های نوبت شما اتفاق افتاد که پس از پایان پخش مناظره ها از تلویزیون دولتی ایران روی آنتن می رفت .این روند پس از انتخابات و همزمان با اعتراضات به نتایج آن هم بطور کامل ادامه داشت.
تغییر روند کاری بی بی سی فارسی اولین بارهمزمان با دستگیری کارمندان سفارت بریتانیا در تهران و پس از قتل ندا آقا سلطان و همزمان با مصاحبه آرش حجازی با بی بی سی ورلد آغاز شد.این مصاحبه با حذف بخش هایی از آن و با ترجمه از بی بی سی فارسی پخش شد. از آن پس فیلم های غیر حرفه ای که از ایران روی سایتهای اجتماعی ارسال می شد کمتر اقبال پخش از بی بی سی فارسی را پیدا کرد تا جاییکه این شبکه تقریبا چشم و گوش خود را بروی تظاهرات 18 تیر تهران بست ،که اتفاقا روز بعد توسط بیننده برنامه نوبت شما مورد اعتراض جدی قرار گرفت.
نکته خاصی که متاسفانه با تغییر موضع این شبکه همزمان گردیده و شائبه همسویی این کانال را با خواست های دولت ایران بیشتر کرد ، ماجرای همکاری سه نفر از اعضای مجلس انگلستان و همچنین خواهر همسر تونی بلر با پرس تی وی ، کانال وابسته به دولت ایران بود. اگر کمی بدبین باشیم و با عینک روزنامه کیهان به این ماجرا نگاه کنیم ، عملا می توان نتیجه گرفت که دولتهای ایران و انگلستان بر سر آزادی کارکنان سفارت بریتانیا در تهران وفعالیت های تلویزیونی هر دو دولت به توافق رسیده و منافع مردم در این بین وجه المصالحه قرار گرفته است.
ضمنا با نگاهی به عملکرد شبکه رادیویی بی بی سی همزمان با انقلاب سال 57 ،می توان همسویی این شبکه با معترضان را به وضوح دید که گواه آن پخش اعلامیه های آقای خمینی در شرایطی که هیچ رسانه ای تن به این کار نمی داد ، یکی از اقدامات رادیو بی بی سی بوده است ، این در حالیست که پس از سی سال همین کانال تلویزیونی از پخش یکی از بزرگترین تظاهرات های اعتراضی مردمی به مناسبت سالگرد 18 تیر امتناع می ورزد.
سانسور اعتراضات مردم و عدم پخش تمام اتفاقات ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری در کنار بازداشت و آزادی فوری کارکنان سفارت بریتانیا در تهران ، روابط مجلس نشینان این کشور با کانال پرس تی وی و همچنین دولتی بودن کانال بی بی سی و بد بینی تاریخی مردم ایران نسبت به اقدامات دولت انگستان در ایران ، همگی از دلایل بدبینی مردم به این تلویزیون و از دست دادن اقبال مردمی به آن می باشد.

۲ نظر:

  1. متن حکایت
    .... کشاورز هر چه سعی کرد نتوانست الاغ را از تو چاه بیرون بیاورد.
    برای اینکه حیوان بیچاره زیاد زجر نکشد، کشاورز و مردم روستا تصمیم
    گرفتند چاه را با خاک پر کنند تا الاغ زود تر بمیرد و زیاد زجر نکشد.

    مردم با سطل روی سر الاغ خاک می ریختند اما الاغ هر بار خاکهای روی بدنش
    رو می تکاند و زیر پایش می ریخت و وقتی خاک زیر پایش بالا می آمد سعی می
    کرد روی خاکها بایستد. روستایی ها همینطور به زنده به گور كردن او ادامه می دادند
    و ..........

    پاسخحذف
  2. من فقط به اینترنت اعتماد دارم... همه اینها منافع پرستند

    پاسخحذف